Lahjat kertovat yrityksen kulttuurista

Cubic Box

Yrityksen kulttuuri ja identiteetti näkyvät konkreettisissa teoissa, jotka kuvastavat yrityksen, johdon ja henkilöstön nykyisiä arvoja ja toimintatapoja. Kulttuuria voidaan todentaa valinnoilla siitä, mihin rahaa käytetään – esimerkiksi lahjoilla omalle henkilökunnalle, asiakkaille ja kumppaneille, tai vaikkapa mahdollisille uusille työntekijöille. Liike- ja henkilökuntalahjat ovat yksi yrityksen identiteetin, työnantajamielikuvan ja kulttuurin näkyvimpiä konkreettisia tekijöitä, joilla on usein euromääräistä arvoaan merkityksellisempi viesti. Voiko kulttuuria kuitenkaan kehittää lahjavalinnoilla?

Yrityslahjojen hankinnan kriteereissä näkyy selkeästi sekä ajan suuret trendit että poliitiikan, talouden ja markkinoiden konkreettiset yksittäiset tapahtumat. Tällaisia ovat esimerkiksi voimakas siirtyminen tavaroista aineettomiin lahjoihin, vastuullisuusnäkökulmien korostuminen sekä moninaisuuden kasvanut huomiointi. Eipä geopolittiisetkaan syyt ole olleet toisarvoisia, sillä Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on saanut monet yritykset ohjaamaan lahjarahansa ukrainalaisten tukemiseen.

“Meillä Accountorilla vastuullisuusnäkökulma ja DEI-arvot ovat keskeisiä, ja pyrimme löytämään lahjoiksi esimerkiksi ekologisesti kestäviä ja moninaisuuden huomioivia vaihtoehtoja. Korvaamme muovin kankaalla, kertakäyttöisyyden kestävällä”, avaa Accountor Services Oy:n HR business partner Henna Pollari.

Myös lahjojen toimittajien valinta on noussut monessa yrityksessä tärkeäksi, sillä ne halutaan ostaa samoja arvoja kannattavilta yrityksiltä. Esimerkiksi kotimaisuus, ekologisesti kestävät materiaalit sekä eettinen tuotanto löytyvät enenevissä määrin kriteerilistoilta.

Elämyslahjat Oy on aineettomien lahjojen tarjonnassa ajan hermolla, sillä valikoimasta löytyy nimensä mukaisesta vain aineettomia, elämyksellisiä lahjoja. “Elämyslahjat on alunperin liettualainen 2006 perustettu perheyritys. Yrityksen perustajat olivat varsin kulutuskriittisiä ja yrityksen missio onkin muuttaa lahjat tavaroista aineettomiin elämyslahjoihin. Alunperin kipinä yrityksen perustamiseen on syttynyt perheenjäsenten toisilleen tekemistä lahjakorteista. Syntyi ajatus, että tätähän voisi laajentaa!”, kertoo Elämyslahjat Oy:n yritysmyyntipäällikkö Mira Kytövaara.

Suomeen Eämyslahjat Oy perustettiin vuonna 2010 ja se on osa jo viidessä maassa toimivaa Emoti Group -konsernia. Suomessa yritys tarjoaa noin 1600 erilaista elämystä, jotka jakaantuvat lento-, hemmotttelu-, vesi-, kurssi-, ajo-, loma- ja ruokaelämyksiin. Myymälöitä yrityksellä on pääkaupunkisedulla kauppakeskus Sellossa, Iso Omenassa ja Kampissa, joskin tilaaminen ja maksaminen toimii pääasiallisesti verkkokaupan kautta, yritysmyynti auttaa henkilöstö- ja liikelahjoissa ja esimerkiksi virkistyspäivien suunnittelussa ja toteutuksessa. “Palveluntarjoajamme ovat pääsääntöisesti suomalaisia pienyrittäjiä. Tämä on meille erittäin tärkeä valinta. Toki lisäksi odotamme, että heidän tarjoamansa palvelut ovat elämyksellisiä ja kiinnostavat loppuasiakkaitamme”, kertoo Kytövaara.

Valinnat heijastelevat yrityksen arvomaailmaa

Elämyslahjat Oy:n suosituimmat palvelut ovat superautot-konsepti, illallinen pimeässä sekä shitty ja magic dinner. Kytövaaran mukaan tilanne Suomessa on hyvä, sillä erityisesti ESG-näkökulma sekä moninaisuuden huomioiminen näkyy selkeästi asiakkaiden valinnoissa.

“Lahja ei onneksi ole enää sama kaikille, esimerkiksi herkkukori, vaan lahjoihin satsataan enemmän ajatusta ja rahaa. Valinnat kertovat siitä, mitä yrityksenä ollaan ja mitä halutaan olla. Mietitään vastuullisuutta ja monimuotoisuutta”, selventää Kytövaara.

Palvelut ja erilaiset lahjakortit ja -koodit ovat toimiva valinta myös silloin, kun halutaan antaa saajalle mahdollisuus vaikuttaa lahjaan. Näin voidaan tukea työyhteisön monimuotoisuutta ja huomioida yksilölliset tarpeet ja toiveet jossakin laajuudessa, myös esimerkiksi verotusasiat huomioiden. Tämä saattaa hieman vesittää lahjasta saatua iloa. Palveluiden ja lahjakorttien lisäksi esimerkiksi palkallisista vapaapäivistä on tullut varsin suosittu palkitsemisen kaino tavaralahjojen tilalle. Niitä käytetään erityisesti joulun ja vuoden vaihteen aikaan mahdollistamaan pidempi vapaa työntekijöille. Tämä voi olla erittäin tervetullut lahja monelle ja varsin helposti toteutettava ratkaisu yrityksille.

Aineettomat lahjat ovat suosittuja myös siksi, että niiden toimittaminen kuormittaa organisaatiota käytännön tasolla vähemmän kuin tavaralahjat. Tilaus, pakkaus, postittaminen ja lähettäminen on nimittäin melkoinen homma, jos saajia on kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia. Usein lahjojen hankinnan ja toimittamisen hoitaa yrityksen HR, jossa arvioidaan montaa näkökulmaa lahjan eettisyydestä postilaatikon kokoihin.

HR ja johto ovat viime vuosina olleet huolissaan etätyöstä yhteisöllisyyden ongelmallisuuden näkökulmasta. Tämän vuoksi erilaiset yksilöinä tai yhdessä koetut elämykset voivat olla mainio tapa luoda yritykseen ja työyhteisöön yhteisiä kokemuksia, tarinoita, keskustelua ja yhteisöllisyyttä. Taika on tietysti löytää vaihtoehtoja, jotka sopivat tiimissä kaikille. “Työsuhteen elinkaarta ajatellen, lahjan vaikuttavuus on suurin juuri yritykseen tultaessa. Se antaa kivan alun yhteiselle polulle”, pohtii Pollari.

Lahja elämän rikastajana

Vaikka lahja voi tukea hyvin yhteisällisyyttä, ei sen yksilöllistäkään merkitystä voi ohittaa. “Aloitimme Accountorilla niinkutsutun Yläfemma-kiitoksen, jossa palkitaan eniten kiitoksia saanut työntekijä. Esimerkiksi 2022 saimme yhteensä noin 5000 palautetta, ihan huikea määrä! Voittaja saa valita itselleen lahjan, ja teemme aiheesta jutun intraamme”, iloitsee Pollari. Vaikuttavuutta voidaan saada siis aikaan paitsi tiimeihin myös yksilöihin, kun lahja on henkilökohtainen kiitos. Yksilö- ja yhteisökohtaisuudessa saakin olla tarkkana, sillä siihen liittyy paljon kulttuurisidonnaisuutta. Joissakin kulttuureissa yksilön huomioimista odotetaan, toisissa se koetaan varsin vaivaannuttavana. HR on tässä asiassa usein ammattilainen.

Jos lahja mahdollistaa uuteen asiaan tutustumisen, voi saaja päästä kokeilemaan jotakin itselleen aivan uutta lajia tai harrastusta. Näin hän saattaa pelkän kokemuksen lisäksi yllättyä omasta pystyvyydestään tai löytää itselleen jopa uuden harrastuksen. Mikäpä muu olisi omiaan tasapainottamaan työtä ja vapaa-aikaa, tukemaan työssä jaksamista sekä nostamaan elämänlaatua ja hyvinvointia. Lahja voi siis toimia myös uuteen inspiroijana, rohkaisijana ja lempeänä ajurina uuteen.

Lahjat kertovat meidän reseptimme

Lahjoilla voidaan siis kuvata tehokkaasti sitä, mikä on meille yrityksenä tärkeää ja mitä me arvostamme ja tuemme. Kerromme omalle henkilökunnallemme ja verkostollemme meidän reseptimme, mistä meidät on tehty ja millainen identiteettimme on.

Lahjoilla voinee kuitenkin rajatusti kehittää yrityksen kulttuuria, ne pikemminkin tukevat ja kertovat tarinaa muilla toimenpiteillä aikaansaadusta kehityksestä.


Artikkeli on julkaistu alunperin johtamisen ja HR-ammattilaisten luottolehden HR Viestin numerossa 2/2023 huhtikuussa 2023.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä sinua parhaiten palveleva kokonaisuus!